|
Omega-3 fats from plants
There have
been 4 large prospective studies which have
looked at the relationship between intake
of linolenic acid and coronary heart disease
(CHD). They consistently found strong inverse
associations about 40-50% lower risk
of fatal CHD with higher intakes. In the
Lyon Diet Heart study there was a 60- 70%
reduction in all cause mortality, including
heart attack, angina and even cancer in
study subjects consuming a Mediterranean
diet. This diet was high in linolenic acid
compared with men on a prudent diet containing
more linoleic acid but less omega 3 linolenic
acid (De
Lorgeril et al. Arch Inter Med 1998; 158:
1181-7).
Animal
models have also shown that n-3 fats result
in diminished tumour development and n-6
fats enhance tumour development (Cave. FASEB
J 1991; 5: 2160-6). Human in vivo studies
have shown n-3 fats to down-regulate gene
expression of potent carcinogenic growth
factors (Kaminski et al., Blood 1993; 81:
1871-7).
Omega
3 fats, especially linolenic, have an antiarrhythmic
effect in humans and may markedly reduce
the incidence of lethal arrhythmias (Burr
et al. Lancet 1989; 334: 757-61; Riemersma
& Sargent. J Int Med 1989; 225:111-16).
This was confirmed in a study of 40,000
health professionals with high intakes of
linolenic acid (Ascherio et al.BMJ 1996;
313: 84).
In
the Nurses Health Study the intake of linolenic
acid protected against fatal ischaemic heart
disease and this protection probably resulted
from an antiarrhythmic effect of linolenic
acid. However, the protective effect did
not extend to nonfatal myocardial infarction
(Hu et al. AJCN 1999; 69: 890-7).
The
multiple risk factor intervention trial
(MRFIT) revealed an inverse correlation
between linolenic acid and development of
CHD and strokes. An inverse correlation
between adipose linolenic and blood pressure
has also been reported and linolenic acid
may also reduce platelet aggregation. In
people eating n-3 linolenic acid rich plant
foods, arterial compliance or elasticity
(index of blood vessel health) was better
than people who were not.
Although
there may be a direct effect on cardiac
arrhythmias from linolenic, it is likely
that its effect is mediated, in part, through
the syntheses of eicosapentaenoic acid (
EPA) and docosahexaenoic acid ( DHA). An
impressive array of data indicate a direct
antiarrhythmic effect of EPA.
The
consensus from research is that linolenic
acid is equally effective in decreasing
LDL cholesterol (Chan et al. AJCN 1991;
53: 1230-34) and exerts an effect on cholesterol
metabolism independent of its conversion
to the longer chain n-3 fats. This is why
the effect of feeding marine n-3 fats differ
from those of feeding plant n-3 fats. It
also has triglyceride lowering properties
which may be exerted via linolenic itself
or an effect of the EPA produced, which
is known to decrease hepatic production
and secretion of triglycerides (Rustan et
al J Biol Chem 1988; 29: 1417-26).
Flax
(linseed) seed oil.
Tissue
concentrations of EPA increase when the
diet is supplemented with flaxseed oil.
This oil is 54% linolenic and has been postulated
to protect against CHD on the basis of it's
high content of this fatty acid.Increased
cellular concentrations of EPA may be of
benefit in the protection against CHD and
hypertension (Simopoulos et al. AJCN 1991;
54: 438-63). Fish oil is the most efficient
way of increasing tissue concentrations
of EPA. EPA is converted into a range of
eicosanoids, some of which have anticogulant
effects. The evidence that flaxseed oil
may protect against CHD and hypertension
is not strong enough to recommend its regular
use more research is needed. Furthermore,
this oil is very prone to oxidation and
some studies have shown that consuming oxidised
oil may facilitate the oxidation of LDL
cholesterol in the blood. Consuming flaxseed
oil with antioxidant/vitamin E rich foods
would minimise this possibility.
Theory into Practice.
On
average, Australians are consuming only
0.3% of their energy intake as linolenic
acid (ideally should be 1%). The intake
of n-3 linolenic acid in Dutch elderly men
in 1992 was reported to be 1.2 g/day or
0.5% of energy intake. Major sources included
margarine (25%), meat (11%), bread (10%)
and vegetables (8%). The researchers commented
that intakes could be further increased
through greater use of canola and soy bean
oils and margarines (Voskin et al. Eur J
Clin Nutr. 1996; 50: 784-4).
If
you have a high intake of fish (100g/day)
then there is no need to increase plant
sources of n-3 fats, but for the majority
of people who do not (especially vegetarians),
increasing dietary linolenic is another
mechanism of increasing tissue EPA.
Consuming
about HALF A TABLESPOON of CANOLA OIL daily
provides the recommended 2g of linolenic
acid, because it is high in this fatty acid
(10% n-3 linolenic, 20% n-6 linoleic, 60%
n-9 oleic).
Many
CANOLA MARGARINES are only 40% canola oil
so about ONE TABLESPOON/day will provide
2g linolenic. Some Light/whipped
canola margarines do not have any linolenic
acid. Consuming more dark green leafy vegetables
and nuts, especially walnuts, can help increase
your intake.
Soybean
oil is also high in n-3 linolenic, but it
is also high in n-6 linoleic (8% linolenic,
54% n-6 linoleic, 23% n-9 oleic) which may
compete metabolically with n-3 linolenic
and reduce its conversion to the favourable
omega 3 fats EPA and DHA.
Olive
oil is low in n-6 linoleic (10%) and high
in n-9 oleic acid (76%) but it is low in
n-3 linolenic (0.3%), but in contrast to
canola oil, it is high in antioxidant phytochemicals.
Last
Updated: March 28, 2001
|